اجرای برخی پروژه‌های آموزشی در اردبیل فاقد کارایی است

به گزارش خبرنگار مهر، بعدازظهر یکشنبه شورای آموزش‌وپرورش استان اردبیل که قرار بود در حد بیان مصوبات جزئی و رسیدگی به وضعیت پروژه‌های مدرسه‌سازی محدود باشد آمارها این بار نگاه تمام مدیران را بر صفحه نمایشگر سالن معطوف کردند تا مشخص شود که درگذشته چه کوتاهی‌هایی امروز به هزینه مضاعف تبدیل‌شده است و تا دیر نشده باید تدبیری داشت تا هزینه‌ها همچنان روی فلش صعودی قرار نگیرند.

بخشی از آمارهای احصا شده نوسازی مدارس در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حالی تعجب همه اعضا را برانگیخت که مدیرکل آموزش‌وپرورش استان برای چندمین بار به کمبود فضاهای آموزشی به‌ویژه در شهرهای بزرگ و پرجمعیت تأکید کرد.

در این جلسه مدیرکل نوسازی مدارس استان اردبیل بابیان اینکه نزدیک به ۴۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا پروژه‌های خیر ساز را تکمیل کنیم، افزود:علاوه بر این ۶۳ پروژه نیمه‌تمام تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی داریم که اعتبار موردنیاز برای تکمیل آن‌ها ۳۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است و متأسفانه به این منظور فقط ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار تزریق‌شده است.

آمار تکان‌دهنده مدارس مسکن مهر اردبیل

امید قیامی پیش از آنکه مهلت تنفس فراخ در خصوص آمارهای درشت تکمیل اعتبارات را بدهد، به وضعیت سایت مساکن مهر اشاره کرد و افزود: کل مساکن مهر ما ۱۵ هزار و ۴۶۰ واحد است و این‌ها نیازمند ۸۹ مدرسه هستند.

وی افزود: درمجموع باید ۷۸۹ کلاس درس ساخته شود که نزدیک به یک هزار و ۸۹۴ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و بیشترین نیاز با ۱۳ مدرسه در سایت مسکن مهر پارس‌آباد احصا شده است.

در پی این اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به اعتبارات ملی برای تکمیل مدارس خیر ساز اشاره کرد و افزود: مدارس نیمه ساخت خیری اعتبار مجزا دارند و این وظیفه نوسازی مدارس است که اعتبار آن را پیگیری کند.

بااین‌وجود طرح این راهکار نتوانست از بار سنگین اعدادی که مدیران را دچار سرگیجه کرده بود، بکاهد چراکه در پاسخ به این راهکار مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: اعتبار ملی که برای ما اختصاص داده‌اند ۱۵ میلیارد ریال است اما عملاً یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تخصیص داده‌شده و متأسفانه تخصیص بسیار پایین است.

وی همچنین به پروژه‌های مقاوم‌سازی نیز اشاره کرد و افزود: از سال ۸۵ تاکنون دو هزار و ۲۹۳ مدرسه نیازمند تخریب و دو هزار و ۷۱۵ مدرسه نیازمند مقاوم‌سازی شناسایی‌شده که در خود شهر اردبیل ۴۵۷ مدرسه نیازمند تخریب و ۶۷۳ مدرسه نیازمند مقاوم‌سازی است.

قیامی متذکر شد: از کل این آمار ۹۰۸ کلاس تخریب و بازسازی‌شده، ۳۷۷ مورد مقاوم‌سازی شده، ۱۷۴ مورد در حال تخریب است و ۷۳ مورد در حال مقاوم‌سازی است.

نکته کلیدی که مدیرکل نوسازی مدارس استان به آن اشاره کرد این بود که ۳۹ درصد از مدارس استان نیازمند تخریب و بازسازی است و تخصیص اعتبارات ملی نیز به حدی بوده که پاسخگو نیست و هنوز که هنوز است دو هزار و ۲۶۳ کلاس درس غیر مقاوم باقی‌مانده است.

برخی پروژه‌ها اشتباه بود

وی درعین‌حال به پروژه‌های متعدد ساخت و تجهیز نمازخانه مدارس، ساخت سالن‌های ورزشی و استخرها و استانداردسازی سیستم‌های گرمایش اشاره و تأکید کرد: در تمامی این بخش‌ها با کمبود جدی مالی مواجهیم.

دربی اعلام برخی پروژه‌ها ازجمله استادیوم ورزشی در راه انزاب که از سال ۷۳ باقی‌مانده و متروکه شده است، استاندار اردبیل از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این سؤال را پرسید که چطور یک پروژه از سال ۷۳ باقی‌مانده و تکمیل‌نشده است.

اظهارات شنیدنی داوود شایقی که فضای جلسه را تغییر داد این‌طور آغازشده که نیازسنجی آموزش‌وپرورش و نوسازی مدارس با مشکل مواجه است و این پروژه به‌عنوان‌مثال اولویت ما نیست.

وی افزود: برخی پروژه‌ها بی‌جهت آغازشده و ما در سال ۷۶ در آموزش‌وپرورش مکان‌یابی کردیم که کجا مدرسه احداث شود  که در آن زمان چهار منطقه بحرانی داشتیم شامل اردبیل، پارس‌آباد، خلخال و مشگین‌شهر که دو مورد آخر از بحران خارج‌شده اما کمبود فضاهای آموزشی با توجه به افزایش جمعیت در اردبیل و پارس‌آباد جدی است.

این پاسخ که برای استاندار کفایت نداشت موجب طرح مجدد سؤال شد که چطور یک پروژه ۲۱ سال است به اتمام نرسیده است و در پاسخ شایقی تصریح کرد: طبیعتاً نباید تا به امروز طول می‌کشید و بنده نمی‌دانم چرا اجرانشده است.

اظهار بی‌اطلاعی این مدیر آن‌هم در وضعیتی که مدرسه‌سازی در اردبیل باوجوداینکه بیشترین تعداد خیرین مدرسه‌ساز را دارد به معضل جدی تبدیل‌شده است، نشان داد نه‌تنها غفلت‌های دیروز بلکه نبود برنامه منسجم در وضعیت فعلی نیز مشکل‌آفرین بوده و هست.

استاندار اردبیل در پاسخ به دغدغه مشکلات اداری در کنار کمبودهای مالی در تکمیل پروژه‌های مدرسه‌ساز تصریح کرد: برخی پروژه‌ها وقتی توسط بخش دولتی نمی‌تواند تکمیل شود به بخش خصوصی سپرده شود.

مجید خدابخش افزود: دولت واحدهای نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار می‌کند و در مقابل نسبت به خرید خدمت تضمین می‌دهد و برخی پروژه‌های خیر ساز نیز به این شکل می‌تواند اجرا شود اما باید در ابتدا آمارها و وضعیت پروژه‌ها به‌صورت شفاف احصا شود.

ضرورت طبقه‌بندی پروژه‌ها

رئیس شورای آموزش‌وپرورش استان به‌ضرورت طبقه‌بندی و تلخیص پروژه‌ها تأکید و اضافه کرد: با طرح کلی که مثلاً ۲۳ مدرسه نیمه‌تمام خیر ساز داریم نمی‌توان کاری از پیش برد و لازم است پروژه‌ها به تفکیک بررسی شوند.

خدابخش در خصوص برخی پروژه‌ها که با پیشرفت ۹۹ درصد متوقف مانده‌اند، ادامه داد: این پروژه‌ها باید شناسایی شوند تا ما با مبالغ اندک تکمیل آن‌ها را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: در برخی مناطق مدارس غیرضروری احداث‌شده ازجمله به دلیل مهاجرت مورداستفاده نیست و مثلاً به دانشگاه‌ها واگذارشده و باید نسبت به ساماندهی مدارس اقدام کرد.

استاندار اردبیل با اذعان به اینکه سرعت ساخت‌وساز در دنیا تغییریافته است، افزود: نباید ساخت یک مدرسه چندین سال زمان ببرد.

تبلیغات

داغ ترین اخبار

تبلیغات

جدیدترین اخبار