مسئولان جنگل سرخه‌حصار را دریابند!

بزرگراه شهید شوشتری با هدف ساماندهی مبادی ورودی و بهسازی وضعیت معابر کمربندی پایتخت احداث می‌شود.

مسئولان جنگل سرخه‌حصار را دریابند!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرخه‌حصار یکی از پارک‌های ملی ایران در شرق تهران با مساحت حدود 9168 هکتار یکی از قدیمی‌ترین شکارگاه‌های ایران محسوب می‌شود.

موقعیت جغرافیایی این پارک سبب شده تا گونه‌های زیستی مختلفی مانند پرندگان، خزندگان و دوزیستان در این پارک وجود داشته باشد.

با توجه به اینکه در دهه گذشته افزایش جمعیت و تردد ماشین‌ها موجب ایجاد ترافیک بسیاری در کلان‌شهر تهران شده از این رو ساخت پروژه‌های عمرانی مانند پل و بزرگراه کمک شایانی به کاهش حجم ترافیک کرده است.

ساخت اتوبان شوشتری با هدف کاهش بخش وسیعی از مشکلات ترافیک و آلودگی ناشی از تردد کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین از سال 93 جزء پروژه‌های اجرایی معاونت فنی و عمران قرار گرفت. اتوبان شوشتری، بزرگراهی در شرق تهران است که از تقاطع بزرگراه رسالت با بزرگراه شهید یاسینی آغاز و پس از عبور از یک مسیر 16 کیلومتری، به تقاطع بزرگراه دولت آباد با بزرگراه امام رضا(ع) می‌رسد که ضرورت اجرای این پروژه ساماندهی مبادی ورودی بهسازی وضعیت  معابر کمربندی پایتخت شناخته شده است.

* 80 درصد از مسیر بزرگراه از مناطق کوهستانی 

طرح بزرگراه شهید شوشتری در صورت رفع معارضات و رسیدن به مرحله اجرایی، باید از یک معبر زیرزمینی 450 متری عبور کند، معبری که به منظور زیستگاه‌های طبیعی حفاظت شده به صورت بلوک بتنی ساخته می‌شود تا مسیر بزرگراه از میان پهنه‌های طبیعی شرق تهران عبور نکند زیرا اگر این اتوبان از میان پارک جنگلی سرخه‌حصار عبور کند دست کم منجر به قطع 5000 اصله درخت 40 ساله و در نهایت نابودی بخش انبوهی از جنگل خواهد شد.

*احداث تونل کمکی به حفظ جنگل‌های سرخه‌حصار

با بررسی‌های انجام شده در راستای حفظ حیات پارک ملی می‌توان با احداث تونل 450 متری در بخش اعظم مسیر بزرگراه شوشتری (حد فاصل ورزشگاه تختی تا رسالت) کمک بزرگی به حفظ منابع طبیعی و جنگل‌های شرق تهران کرد.

علیرضا جاوید معاون فنی و عمران شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: با تاکید سازمان محیط زیست بر حفظ درختان پارک سرخه‌حصار، بخشی از بزرگراه شوشتری به صورت زیر سطحی و منفی یک ساخته می‌شود.

ساخت بزرگراه شوشتری از تقاطع امام رضا تا یاسینی به طول160 کیلومتر است که با تامین اعتبارات آغاز خواهد شد. 

امید است پیش از احداث و شروع عملیات با بررسی‌های اصولی و انجام شده، مسئولان پروژه با آگاهی از اینکه تنها ساخت اتوبان و بزرگراه گره‌گشای مشکلات ترافیکی در یک منطقه نخواهد بود و با در نظر گرفتن تمام معضلات این پروژه، یکی از منابع طبیعی و بکرترین حیات طبیعی در شرق تهران، را نابود نکنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

تبلیغات

داغ ترین اخبار

تبلیغات

جدیدترین اخبار