این فیلم‌سازان گرفتار محدودیت‌های ممیزی نشوند

یک عضو هیات داوران سی‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به مشکلات این بخش از سینما گفت: مسئولین سینمایی کشور باید این اعتماد و تفکر را داشته باشند که فیلمساز فیلم کوتاه به هیچ رو نباید گرفتار محدودیت‌های ممیزی شود.

مصطفی آل‌احمد در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا به مشکلات فعلی سینمای کوتاه پرداخت و گفت: متاسفانه گاهی به نظر می‌آید، خود سانسوری و یا کمبود بودجه امکان پرداخت درست را از فیلمساز می‌گیرد. من امیدوارم که مسئولین سینمایی کشور این اعتماد و این تفکر را داشته باشند که فیلمساز فیلم کوتاه به هیچ رو نباید گرفتار محدودیت‌های ممیزی شود و خود فیلمسازان هم از خود سانسوری دست بردارند. فیلم کوتاه گستره خلاقیت و نو آوری و جسارت است که اگر این‌ها را از آن بگیریم، دیگر فیلم کوتاه نیست.

این فیلم‌ساز پس از تایید محدودیت‌های سینماگران این بخش، به دیگر مشکلات پایه‌ای این سینما اشاره کرد و ادامه داد: در گستره‌ی فیلم کوتاه کمبودهای جدی‌ای داریم که باید آسیب شناسی کنیم و از نو نگاهی کارشناسانه و پژوهشی‌ای به آن‌ها شود.

او با اشاره به ریشه‌ی این کمبودها گفت: برخی از این مشکلات به نحوه‌ی آموزش بر می‌گردد. به نظر من مدارس سینمایی ما کیفیت‌شان در سطح سینمای روز جهان نیست و در زمینه پرورش خلاقیت و ایده پروری کوتاهی می‌کنند و بیشتر به یادگیری تکنیک‌های سینما می‌پردازند.

آل‌احمد خاطرنشان کرد: یک دانشجوی کارگردانی سینما و یا فیلمبرداری و یا حتی یک بازیگر سینما در کارش تنها تکنیک‌های کار نیست که مهم است،هر یک از عوامل فیلم باید در زمینه علوم انسانی و ایده پروری و خلاقیت دانش لازم را داشته باشند. سینمای امروز خارج از تکنیک‌های مدرن ، متکی به جهان بینی و شناخت فیلمساز از موضوعات روز و فلسفی است که انسان با آن‌ها دست به گریبان است. مشکلات انسان معاصر دیگر مشکلات گذشته نیست. انسان با پدیده‌های مدرنی که خود به وجود آورده گلاویز شده و موضوعات انسانی عمق بیشتری پیدا کرده است.

این عضو هیات انتخاب با نگاهی بر آثار این دور از جشنواره، گفت: در میان آثار ارسالی اگر هم ایده خوبی وجود داشت به سبب همان مشکلاتی که اشاره کردم، کمتر به مرز خلاقیت نزدیک می‌شد. در زمینه فیلم‌های داستانی متاسفانه بنظر می‌آید دغدغه اصلی فیلم‌سازان فیلم کوتاه این است که مدلی از فیلم سینمایی بلند را در قالب فیلم کوتاه تجربه و به نمایش بگذارند. این نوع از کار باعث شده است که فیلم‌های کوتاه فیلم‌سازان ما کمتر ویژگی فیلم کوتاه داشته باشند.

او اضافه کرد: فیلم کوتاه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی دارد که الزاما با ویژگی‌های دراماتیک فیلم‌های سینمایی و سریال های تلویزیونی مساوی نیست. اگرچه همواره آثاری بودند که لحظاتی تحسین هیات داوران را به دنبال داشتند.

آل‌احمد با اشاره به دیگر بخش‌های فیلم کوتاه جشنواره، تصریح کرد: در زمینه فیلم‌های مستند،فیلم‌ها در سطح یک ایده باقی می‌ماند و کمتر فیلم‌ساز به ابعاد و لایه‌های اجتماعی،سیاسی و فرهنگی موضوع خود نزدیک می‌شد. همچنین در زمینه فیلم‌های تجربی یک بلا تکلیفی حاکی از تعریف سینمای تجربی شاهد بودیم. ولی در بخش انیمیشن امیدواری هیات داوران بیشتر بود، ما با آثار خلاق و خوش تکنیک بسیاری روبرو بودیم که امیدوارم با حمایت سازمان‌های مربوط به تولید انیمیشن شاهد تکوین این خلاقیت‌ها باشیم.

این فیلم‌ساز در پایان با بیان مشکلات اکران‌های غیر جشنواره‌ای فیلم‌های کوتاه و ضرورت نمایش آن‌ها در طول سال، افزود: بی‌گمان جشنواره‌ها محل مناسبی برای نمایش فیلم کوتاه هستند اما جشنواره در یک هفته و تنها چند بار در سال این امکان را به وجود می‌آورد. نمایش فیلم کوتاه در یک یا چند فرهنگسرا و سینماتک به صورت دائمی و همه‌ی سال ضرورت نمایش برای فیلم کوتاه است. جای دیگری که همواره می‌تواند برای ارتقا سینما و فرهنگ به نمایش فیلم کوتاه بپردازد ، یک یا دو برنامه ویژه در رسانه ملی و شبکه‌های تلویزیونی است. متاسفانه رسانه ملی سال‌هاست این مهم را فراموش کرده است که فیلم‌های کوتاه،در قالب مستند، انیمیشن ، داستانی و تجربی یکی از بهترین قالب‌های سینمایی برای مخاطب رسانه ملی است.

انتهای پیام

تبلیغات

داغ ترین اخبار

تبلیغات

جدیدترین اخبار