رفتار تبعیض آمیز با مشتریان اروپایی

گروه فولکس واگن برخلاف رویه‌ای که در آمریکا در پیش گرفته و به مالکان خودروهای آلاینده بسته‌ای به ارزش 1000 دلار می‌دهد، برای مشتریان اروپایی که خودروی دیزلی دارای نرم افزار غیرقانونی خریده اند، اقدام جبرانی انجام نخواهد داد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی فولکس واگن اعلام کرد این خودروساز آلمانی در اروپا بسته ای از تدابیر را طراحی خواهد کرد تا مطمئن شود مالکان خودروهای آلاینده زمانی که خودروهایشان فراخوان می‌شوند تا از نظر استانداردهای آلایندگی اصلاح شوند دچار زحمت نخواهند شد.

وی به اتوموتیو نیوز اروپا گفت: جبران مالی منحصر به مشتریان در آمریکا و کانادا خواهد بود.

این خودروساز اقرار کرده است حداکثر 11 میلیون مدل دیزلی فروخته شده تحت برندهای فولکس واگن، آئودی، اسکودا، سیت و برندهای ون فولکس واگن مجهز به نرم افزاری هستند که برای دستکاری تستهای آلایندگی طراحی شده اند.

در مقایسه با 482 هزار خودروی فروخته شده در آمریکا، حدود هشت میلیون و 500 هزار دستگاه از این خودروها در اروپا به فروش رفته اند.

مالکان آمریکایی خودروهای فولکس واگن و آئودی که مجهز به موتور دیزلی تی دی آی دو لیتری هستند، می‌توانند یک کارت ویزای 500 دلاری و یک کارت 500 دلاری نمایندگی و سه سال خدمات امداد جاده ای 24 ساعته رایگان دریافت کنند.

سخنگوی فولکس واگن اعلام کرد تاکنون 120 هزار نفر از مالکان خودرو برای دریافت این کارتهای هدیه ثبت نام کرده اند که یک چهارم از مالکان 482 هزار خودروی آلاینده هستند.

فولکس واگن در توجیه این تصمیم اعلام کرده مشتریان آمریکایی واجد دریافت بسته جبرانی هستند زیرا آنها خودرویی را خریداری کردند که به عنوان دیزلی پاک تبلیغ شده بود. در آمریکا مشتریان در یک فناوری کوچکی سرمایه گذاری کرده بودند در حالیکه در اروپا بیش از نیمی از خودروهای جدید به فروش رفته دیزلی هستند.

همچنین مشتریان آمریکایی با خرید خودروی دیزلی پول بیشتری هزینه می‌کنند زیرا سوخت دیزل در آمریکا گرانتر از بنزین است در حالیکه خریداران اروپایی در بعضی از کشورها از مزایای مالیاتی برخوردار بوده و برای دیزل پول کمتری نسبت به بنزین پرداخت می‌کنند.

فولکس واگن معتقد است مشتریان اروپایی از این رسوایی چندان به زحمت نخواهند افتاد زیرا فراخوان گسترده اروپا برای این خودروها بزودی نهایی خواهد شد اما مذاکرات این خودروساز با مقامات در آمریکا چندان پیشرفتی نداشته است.

با توجه به تعداد بالای خودروهای آلاینده در اروپا، فولکس واگن برای جبران خسارت مشتریان اروپایی اش همانند بازار آمریکا، متحمل هزینه سنگینی خواهد شد و اگر بخواهد بسته جبرانی هزار یورویی به هر یک از این مالکان عرضه کند، هزینه آن به هشت میلیارد و 500 میلیون یورو بالغ خواهد شد.

از سوی دیگر فولکس واگن گزارش نشریه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ را که بر اساس آن فروش این شرکت از زمان اقرار به پنهان کردن میزان واقعی آلایندگی دی اکسید کربن بعضی از مدلهای بنزینی کاهش یافته است را رد کرد.

سخنگوی این شرکت اعلام کرد اطلاعاتی که از واسطه‌های فروش در آلمان دریافت کرده ایم و آماری که در دست داریم تصویر متفاوتی از وضعیت بازار در این کشور را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، فولکس واگن پس از اینکه در سپتامبر اقرار کرد با نصب نرم افزار غیرقانونی که میزان آلایندگی اکسید نیتروژن خودروهای دیزلی را کمتر از سطح واقعی نشان می‌دهد، در تستهای آلایندگی آمریکا تقلب کرده است، چند هفته قبل تایید کرد میزان آلایندگی دی اکسید کربن حدود 800 هزار خودروی بنزینی به فروش رفته در اروپا و مصرف سوخت آنها کمتر از میزان واقعی برآورده شده است.

فروش خودروهای برند فولکس واگن در اکتبر که نخستین ماه پس از افشای رسوایی این شرکت بود، 5.3 درصد کاهش یافت.

انتهای پیام

تبلیغات

داغ ترین اخبار

تبلیغات

جدیدترین اخبار