سهم ۹۹ میلیون دلاری ایران از بازار ۲۰۰ میلیاردی تایلند

به گزارش خبرنگار مهر، محسن جلال پور در دیدار با معاون وزیر بازرگانی تایلند با اشاره به سابقه دیرینه روابط تجاری میان ایران و تایلند، گفت: برقراری ارتباط با بلوک شرق جزء سیاست‌های استراتژیک ایران است، چراکه اتحادیه اقتصادی آ سه‌  آن پنجمین اقتصاد بزرگ دنیاست که اهمیت ویژه‌ای برای کشور ما دارد و تایلند نیز به عنوان موسس این اتحادیه، دومین قدرت اقتصادی در این حوزه محسوب می‌شود که می‌تواند به عنوان شریک راهبردی برای ایران محسوب شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: سهم ایران از بازار ۲۰۰ میلیارد دلار تایلند فقط ۹۹ میلیون دلار است و سهم تایلند نیز از بازار ۷۸ میلیارد دلاری ایران فقط ۱۱۵ میلیون دلار است.

وی تصریح کرد: هدف گذاری ما رسیدن به حجم روابط تجاری یک میلیارد دلاری بین دو کشور در ۳ سال آینده است و امیدواریم تا ۷ سال آینده نیز این رقم به ۳ میلیارد دلار برسد.

به گفته جلال‌پور، قیر، مشتقات نفتی، مواد اولیه پلاستیک، مس و کود شیمیایی به حجم ۶۰ میلیارد دلار بخشی از نیاز تایلند را از طریق ایران تأمین می‌کند، همچنین تایلند می‌تواند در حوزه محصولات الکترونیک، سخت‌افزار، کامپیوتر و قطعات خودرو بخشی از بازار ایران را در اختیار گیرد.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های کوچک و متوسط هم اشتغالزایی بیشتری در پی دارد و هم در کوتاه مدت می‌توان به نتیجه مطلوب رسید مضاف بر اینکه ایران و کشورهای اطراف ظرفیت بازار ۴۰۰ میلیون نفری را دارد که می‌توان با سرمایه‌گذاری مشترک و تولید کالا، آن را به این بازارها صادر کرد.

همچنین در این دیدار، «سوویت مائیسن‌سی» معاون وزیر بازرگانی تایلند نیز به موقعیت تجاری تایلند اشاره کرد و گفت: تایلند دروازه ورود به آسیاست و جمعیت ۶۰۰ میلیون نفر زمینه تبادل کالا وجود دارد مضاف بر آنکه با همکاری که با ۱۰ کشور آسیایی از جمله هند، کره جنوبی، ژاپن، نیوزلند و استرالیا وجود دارد زمینه تکمیل فعالیت‌های یکدیگر وجود دارد.

وی افزود: دولت فعلی تایلند تمرکز بر روی SMEها را از اولیت‌های خود قرار داده است و باید این مسئله را رقابتی‌تر نگاه کنیم و همکاری‌های مشترک در این زمینه را جدی بگیریم.

به گفته معاون وزیر بازرگانی تایلند، اولویت کشورش سرمایه‌گذاری است و امیدواریم روابط ایران و تایلند فراتر از واردات و صادرات صرف باشد بلکه برنامه ما سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار است.

تبلیغات

داغ ترین اخبار

تبلیغات

جدیدترین اخبار