انتقاد رییس دانشگاه علامه از نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی تقلیدی

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی تقلیدی و ناکارآمد کشور، دانش آموزان و دانشجویان را به ماشین حفظ و آزمون دادن تبدیل کرده که تنها هنر آنان تست زدن است.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر حسین سلیمی با بیان این مطلب در نخستین نشست آسیب شناسی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه اصفهان افزود: دانشگاه‌ نباید صرفا محل توزیع و یا مصرف علم باشد، بلکه نظریه‌پردازی و تولید علم هم باید در دانشگاه انجام شود.

وی افزود: نظریه‌پردازی و نقد و مناظره در علوم انسانی دارای اهمیت بیشتری است و باید برای نقد مدرنیته ابتدا مبانی و مبادی نظریات مدرن را بشناسیم.

عضو شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با بیان اینکه تبعیت بی‌ چون و چرا از نظریات مدرن، جامعه دانشگاهی کشور را به ماشین ترجمه و تقلید از این نظریات تبدیل کرده، خاطرنشان کرد: همه باید این سوال را از خود بپرسیم که چرا آمار ترجمه در جامعه دانشگاهی علوم انسانی ما بیشتر از آمار تالیفات است؟

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: در دانشگاه علامه طباطبایی طی 2 سال گذشته بیش از 100 طرح برای برگزاری کرسی‌ها ارائه شده که 75 عدد از این طرح‌ها قابلیت‌ ارائه در کرسی مربوطه را داشتند و تا کنون 49 کرسی نظریه‌پردازی و بیش از 20 کرسی مناظره در این دانشگاه برگزار شده است و این در حالی است که در بخش برگزاری کرسی نقد هنوز اقدامی صورت نگرفته و در این عرصه عقب هستیم.

وی گفت: رسالت اصلی دانشگاه‌های ما باید شناخت و نقد اصولی و صحیح نظریات ارئه شده در زمینه علوم انسانی باشد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اگر علوم انسانی در کشور پیشرفت کند، حتما در سایر زمینه‌ها نیز پیشرفت خواهیم کرد، ادامه داد: برای تحقق این هدف باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و دانشگاه نباید محل ترجمه و تقلید باشد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نظریه‌پردازی و تولید علم در رشته‌های علوم اجتماعی باید بیشتر مورد توجه باشد و وجود هزاران فارغ‌التحصیل بیکار در این رشته‌ها بیانگر این موضوع است و آموزش نظریات شکل گرفته در جامعه دیگر و با مبانی و مبادی متفاوت نمی تواند حلال مشکلات باشد.

انتهای پیام

تبلیغات

داغ ترین اخبار

تبلیغات

جدیدترین اخبار