نتایج رتبه‌بندی روزنامه‌های سراسری/ روزنامه «همشهری» صدرنشین شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن اطلاعیه آمده است:

در راستای تلاش برای ارتقای حرفه‌ای رسانه‌های کشور و تعیین شاخص‌هایی یکسان برای ارزیابی عملکرد آنها، پس از چند ماه بررسی کارشناسی، نتیجه اجرای طرح رتبه‌بندی روزنامه‌های کشور به منظور آگاهی مدیران محترم رسانه‌ها، محققان و پژوهشگران ارتباطات و نیز استفاده دستگاه‌های دولتی به شرح زیر منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های اعلام شده در سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی و در بازه زمانی نیمه‌دوم سال ٩٣ صورت گرفته است. شاخص‌های طرح رتبه‌بندی در سه‌محور «محتوایی»، «چاپ و توزیع» و «بنگاهی/ توسعه‌ای» شامل ٢٩ شاخص طی جلسات متعدد کارگروه توسعه مطبوعات و پس از بررسی‌های کارشناسی و اخذ نظرات مشورتی برخی مدیران مسوول رسانه‌های کشور تهیه و پس از تعیین روزهای مورد بررسی از بازه زمانی نیمه دوم سال ٩٣ (شنبه ٥ مهر، یکشنبه ١٨ آبان، دوشنبه ١٠ آذر، سه شنبه ١٦ دی، چهارشنبه ٢٩ بهمن و پنج شنبه ٢١ اسفند) در اختیار روزنامه‌های سراسری و محلی قرار گرفت تا به‌صورت داوطلبانه و بر اساس خوداظهاری در طرح رتبه‌بندی شرکت‌ کنند. سپس فرم‌ها و مستندات دریافتی از روزنامه‌ها در کمیته تخصصی منتخب انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، ارزیابی و جدول کامل نتایج (به تفکیک همه شاخص‌ها و همه روزنامه‌ها) برای شرکت کنندگان ارسال شد. در ادامه و به صورت حضوری به اعتراض برخی روزنامه‌ها نسبت به امتیازات داده شده در انجمن مذکور رسیدگی شد. اعتراضات بعدی نیز با حضور نمایندگان انجمن در اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

در مراحل اجرا دو شاخص «سایت اینترنتی» و «انتشار رسمی آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای» (شامل ٦ امتیاز) که یا دارای نمره یکسان و یا فاقد امکان دقیق راستی آزمایی بودند از این طرح حذف شدند. این طرح هرچند ممکن است دارای اشکالاتی باشد اما به مرور و با اخذ نظرات کارشناسی مدیران و همکاران رسانه‌ای تکمیل خواهد شد تا به ‌عنوان تجربه‌ای بدیع بتواند پایه اولیه در رتبه‌بندی واقعی روزنامه‌های کشور و طراحی مسیر ارتقاء کیفی و کمی فعالیت آنان قرار گیرد.

ماتریس زیر شامل جدول امتیاز نهایی شاخص‌های طرح رتبه بندی در ٩١ روزنامه کشور است که به صورت تفکیکی و دارای قابلیت‌ مقایسه ارائه می‌شود. در خصوص شاخص «نوآوری یا مزیت خاص» قابل ذکر اینکه تشخیص نوآوری برعهده کمیته تخصصی منتخب انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی بوده و کمیته یادشده در این مرحله ایجاد تنوع به هر صورت (در شکل و محتوای روزنامه‌ها) را به عنوان نوآوری تلقی نکرده و تنها نوآوری‌های فنآورانه و یا مدیریتی را از اظهارکنندگان پذیرفته است. در این زمینه مواردی چون «داشتن عنوان نخستین روزنامه در موضوعی خاص»، «انتشار رایگان در نوروز»، «توزیع در کترینگ هوایی و ریلی»، «برگزاری نظرسنجی هفتگی»، «توزیع مویرگی» و «انتشار ضمائم رایگان» و موارد مشابه در زمره مصادیق نوآوری یا مزیت خاص ارزیابی نشده است. فهرست نوآوری‌های پذیرفته شده از روزنامه‌ها به شرح زیر اعلام می‌شود:

١- اصفهان امروز: ایجاد سامانه واقعیت افزوده(ارتباط فرامتنی نسخه مکتوب و آنلاین)

٢- ایران: ایجاد سامانه واقعیت افزوده و داشتن انتشارات

٣- جهان اقتصاد: ایجاد سامانه واقعیت افزوده و داشتن انتشارات

٤- خراسان: داشتن انتشارات

٥- دنیای اقتصاد: ایجاد مرکز آموزش، دریافت گواهی‌نامه ایزو، برگزاری همایش‌های مرتبط و داشتن انتشارات

٦- سپید: دریافت گواهی‌نامه ایزو برای سازمان آگهی‌ها

٧- سیاست‌روز: فعالیت چشم‌گیر و مؤثر بین‌المللی در حوزه کشورهای عربی و همسایه

٨- شرق: طراحی و به‌کارگیری قلم (فونت) اختصاصی برای روزنامه و داشتن انتشارات

٩- فرصت امروز: ایجاد سامانه واقعیت افزوده

10- گسترش صمت: ایجاد ساختار مدرن اجرایی و مدیریتی نوآورانه

١١- هفت‌صبح: توزیع رایگان سی‌دی و دی وی دی فیلم و موسیقی همراه روزنامه، ایجاد سامانه واقعیت افزوده و برگزاری مسابقه نویسندگی میان خوانندگان روزنامه

١٢-همشهری: ایجاد مرکز آموزش برای کارکنان، ایجاد سامانه واقعیت افزوده، داشتن انتشارات و پیش‌رو بودن در ارائه محصولات و خدمات متنوع مطبوعاتی

ماتریس مقایسه‌ای امتیاز نهایی شاخص‌های طرح رتبه‌بندی در ٧٥ روزنامه کشور را می‌توانید اینجا ببینید.

در مرحله اول اجرای طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها، ٩١ روزنامه (اعم از سراسری،‌ منطقه‌ای،‌ استانی و محلی شامل عمومی و اختصاصی) به صورت داوطلبانه شرکت کردند که در جدول زیر نتیجه رتبه بندی و امتیاز ٧٥ روزنامه آمده است.

جدول رتبه‌بندی ٧٥ روزنامه‌ای را که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، می‌توانید اینجا ببینید.

رتبه آگهی‌های دولتی

با اجرای طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها، بعد از این ملاک رتبه‌بندی آگهی‌های دولتی به شرح زیر خواهد بود:

روزنامه هایی که در این طرح شرکت نکرده‌اند در رتبه ٥ آگهی‌های دولتی قرار می‌گیرند. زمان بعدی رتبه بندی،‌ آخر اسفند ماه سال جاری خواهد بود. روزنامه‌هایی که در مرحله اول اجرای طرح رتبه بندی شرکت نکرده‌اند، می‌توانند فرم خوداظهاری مربوطه را از سایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی دریافت و پس از تکمیل، همراه با مستندات لازم حداکثر تا پانزدهم آذرماه جاری به معاونت فرهنگی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی ارسال کنند تا پس از ارزیابی نهایی به جدول حاضر اضافه شوند.

بر اساس بازخوردهایی که از اجرای مرحله اول طرح رتبه بندی به دست آمد، اصلاحات لازم در شاخص‌های ارزیابی صورت گرفته که در قالب جدول زیر قابل مشاهده است. تعاریف دقیق این شاخص‌ها نیز تا هفته آینده اعلام می‌شود. زمان اجرای مرحله بعدی رتبه بندی، زمستان سال جاری است که نتایج آن در فروردین ماه ٩٥ اعلام و تا شش ماه معتبر خواهد بود.

جدول جدید شاخص‌های ارزیابی در طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها را هم می‌توانید اینجا ببینید.

تبلیغات

داغ ترین اخبار

تبلیغات

جدیدترین اخبار