حفظ عضلات در سالمندی با ورزش

یکی از بهترین قرص‌های ضد پیری، فعال ماندن است ورزش یک راه طبیعی برای افزایش دادن ماهیچه‌ها است.از دست دادن عضلات با افزایش سن با مشکلات بهداشتی فراوانی در جوامعی که با پیری روبرو هستند همراه است.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان با افزایش سن بخش قابل توجهی از توده ی ماهیچه ای و عملکرد ماهیچه ها از بین می رود،که به این اتفاق سارکوپنیا گفته می شود. این حالت با بالا رفتن سن و همراه با برخی بیماریهای مزمن مانند دیابت، بالا بودن کلسترول و چاقی مشاهده می شود.جالب است بدانید که سارکوپنیا یک کلمه ی روسی است سارکو یعنی گوشت وپنیا یعنی از دست دادن پس سارکوپنیا یعنی از دست دادن عضله که باعث ضعف جسمی و کاهش نیروی زیستی است .

زمانی این تغییرات قسمتی جدا ناشدنی از زندگی چه در زنان و چه در مردان بود، ولی امروزه راه حل این مشکلات پیدا شده است. شما با افزایش حجم عضلات با ورزش های قدرتی در برابر این تغییرات مصون می شوید. در واقع عملکرد میتوکندری‌ها در ورزشکاران معادل افراد غیر ورزشکار با نصف سن آن‌ها است.

پرفسورFielding  مدیر تغذیه و فیزیولوژی ورزشی در دانشگاه تافتس می گوید : میزان توده ی عضلانی با متابولیسم ما گره خورده است و از دست دادن ماهیچه ها خطر ابتلا به بیماریهای متابولیک مانند دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می دهد، همچنین ما دریافتیم که برنامه های ورزشی متوسط ، از جمله تمرین های مقاومتی می تواند به شدت شانس فرد را در حفظ توانایی او برای راه رفتن پس از 70 سالگی افزایش دهد.
 
ورزش راهی برای مقابله با سارکوپنیا
پژوهشگران مکانیسمی برای کمک به رشد عضلات کشف کرده اند که قادر است با سارکوپنیا که سبب کاهش مقادیر زیادی از توده عضلانی و کارکرد ماهیچه ها می شود و همراه با افزایش سن بوجود می آید، مقابله کند. پژوهشگران در حال تحقیق برای پیدا کردن  شیوه های گوناگون برای حفظ و ایجاد توده عضلانی در افراد پیر هستند.

محققان مرکز پیریدر دانشگاه Tuftsمکانیزمی برای مقابله با سارکوپنیا شناسایی کردند. از آنجاییکه پاسخ بدن افراد به انجام ورزش های مقاومتی، ساخت عضلات است. محققان از 16 مرد سالم اما بی تحرک در این تحقیق ثبت نام کردند از این افراد خواسته شد یک دور ورزش استقامتی برای تحریک رشد عضلات انجام دهند از این افراد نمونه های بافتی قبل و بعد از 6 ساعت ورزش گرفته شد. نیمی از این افراد در دهه ی دوم زندگی خود بودند(جوان) و نیمی دیگر در دهه ی هفتم زندگی (پیری) بودند.

پرفسورRivas  می گوید: بمنظور ساخت پروتئین برای افزایش حجم ماهیچه ها، ژنهای خاصی باید روشن شوند، ما متوجه شدیم که در افراد مسن تعداد بسیار کمتری ژن در مقایسه با افراد جوان روشن هستند، این نشان می دهد که چرا ماهیچه های افراد مسن به ورزش به اندازه ی افراد جوان پاسخ نمی دهند.

دکتر Rivasو همکارانش مشاهده کردند که مقدار میکروRNAهای (مولکولهای کوچک RNAکه نقش برجسته ای در تنظیم ژنها دارند) بافت ماهیچه ای افراد مسن نسبت به افراد جوانتر کمتر است. این یکی از مراحلی است که در عضله سازی افراد مسن از دست رفته است و همین باعث می شود بافت عضلانی آنها نسبت به افراد جوان به ورزش کمتر پاسخ دهد. دکترRivas  می گوید: بنظر می رسد کاهش این میکروRNAها سبب بروز زنجیره ای از وقایعی می شود که موجب کاهش بهره وری افراد مسن در پرورش ماهیچه ها می گردد.
 
علاوه بر ورزش مقاومتی، دانشمندان در حال بررسی روش های مختلف برای حفظ و ایجاد توده ی عضلانی در افراد مسن هستند. در چندین تحقیق مشخص گردید ژن درمانی، غنی سازی تغذیه ای (مکمل های غذایی) و درمان با هورمونهای جایگزین می تواند به ساخت عضلات کمک کند.

 پیشنهادی جدی برای بانوان بالای 40 سال
در اکثر بانوان با شروع سن ۴۰ سالگی هر سال حدود نیم کیلو از حجم عضلات خود را از دست می دهند .به مروردر بافت ها به جای عضله ی از دست رفته چربی جایگزین می شود تا ۸۰ سالگی یکی از سه قسمت عضلات از دست می رود. در واقع این آغاز همان سارکوپنیا در بانوان است. به همین منظور پیشنهاد می شود تا بانوان به ورزش بدنسازی و کار با وزنه روی بیاورند تا بافت ماهیچه ای خود را افزایش داده و به نوعی با سارکوپنیا مبارزه کنند.
 
فواید ورزش بدن سازی برای خانم های بالای ۴۰ سال

-جلوگیری از پوکی استخوان وحتی ترمیم آن
-افزایش تعادل
-افزایش انرژی و شادی و نشاط
-کمک به کنترل چربی و وزن جایگزینی عضله به جای چربی
-بهبود انعطاف پذیری بدن
-توان و نیرو افزایش می یابد
 
(طیبه خزاعلی)

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

تبلیغات

داغ ترین اخبار

تبلیغات

جدیدترین اخبار