/سه خبر از حوزه هنرهای تجسمی/

نمایشگاه طراحی‎های «امیر سقراطی» با عنوان «خط‌رنج» در گالری دنا افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه 25 اثر طراحی و نقاشی از این هنرمند به‌نمایش گذاشته شد است که بین سال‎های 92 و 94 خلق شده‌اند. آثار این نمایشگاه تجربه‎هایی از تلفیق نقاشی فیگوراتیو و انتزاع است که با تکنیک اکریلیک روی مقوا خلق شده‎اند.

نصرالله مسلمیان نقاش معاصر درباره آثار به‌نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: «خطرنج» نمایشگاه موفقی است. این آثار، بویژه قدرت طراحی و شناخت امیر سقراطی از امکانات طراحی را نشان می‏‌دهند که این موضوع برای من بسیار جالب بود.

او با اشاره به این‌که نشانه‎ها در این آثار علاوه بر بیان خود از موقعیت نشانه خارج می‏‌شدند، ادامه داد: امیر سقراطی به‌عنوان هنرمند، ذهن منسجمی دارد. او از بستری که در کاریکاتور داشت به سمت نقاشی حرکت کرده و به همین دلیل، فضای آثار کنونی او بیشتر از آن‌که عناصر کاریکاتور در آن دیده شود، گروتسک است. در نهایت باید گفت، ذهنیت نقاشی این هنرمند سیال است و توانایی‎های او موجب گسترش مفاهیم در آثارش شده است.

امیر سقراطی - طراح و نقاش - نیز درباره نمایشگاهش اظهار کرد: نخستین کار من به‌عنوان کاریکاتور مطبوعاتی در سال 1373 منتشر شد. از آن دوران به بعد، من هم کاریکاتور و هم نقاشی فیگوراتیو کار می‏‌کردم و پس از آن، دوره‎‌ای را به نقاشی انتزاعی اختصاص دادم که در این مجموعه چالش اصلی من، مفهوم نقاشی بود. با این حال من دوباره به نقاشی فیگوراتیو رجوع کردم و در «خطرنج» شما شاهد پیوند نقاشی فیگوراتیو و انتزاع هستید.

او درباره آثار مجموعه «خطرنج» توضیح داد: در طراحی‎های این نمایشگاه، دفورماسیون اشکال و بار طنز دیده می‎شود؛ اما این آثار به فضای کاریکاتور ارتباطی ندارند. با این حال همه تجربه‎های من در زمینه طراحی، دفورماسیون، نقاشی و مفاهیم اجتماعی را در خود دارند.

سقراطی درباره شکل‎گیری این مجموعه نیز اظهار کرد: آخرین نمایشگاه انفرادی من سال 92 در گالری گلستان بود، دقیقا دو روز به افتتاح این نمایشگاه بود که شروع به طراحی‎هایی کردم که بعدتر در قالب مجموعه «شطِّ رنج» ارائه شد. این آثار بیشتر پرتره‎هایی از ریخت افتاده بودند که با آب مرکب روی مقوا کار شده بودند. مجموعه‎ای که در حال حاضر به‌نمایش گذاشته شده «خطرنج» نام دارد و در آن علاوه بر پرتره، فیگور نیز وجود دارد، خط‎ها آزادتر هستند و در واقع جست‎وجوی من روی صفحه کاغذ بیشتر شده است.

وی با اشاره به این‌که مفاهیم انسانی دوره قبلی آثارش در این مجموعه به‌شکل خطوط آزاد نمود پیدا کرده است، افزود: در مجموعه جدید من، علاوه بر آن‌که مفهوم زندگی مطرح شده، خلقیات خود هنرمند نیز قابل مشاهده است. من سعی کرده‎ام از آن پرتره‎های محصور در قاب به پرتره‎هایی رهاتر و آزادتر برسم.

امیر سقراطی متولد سال 1358 در رشت و دانش‌آموخته گرافیک مطبوعاتی در مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه است.

نمایشگاه طراحی «خطرنج» تا 4 آذر ماه در گالری دنا به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک 4 برپاست.

~.~.~.~.~.~.~.~

مدیر هنری کارگاه طراحی پوستر جایزه مصطفی (ص) گفت: شرکت‌کنندگان در این کارگاه طراحی پوستر باید با موضوع علوم و فناوری‌های نوین در جهان اسلام و همچنین اصول و مبانی طراحی پوستر آشنایی داشته باشند تا کارگاه سطح یک‌دستی پیدا کند.

به گزارش ایسنا، کوروش پارسانژاد - مدیر هنری کارگاه طراحی پوستر با موضوع علوم و فناوری‌های نوین در جهان اسلام - درباره دلیل برگزاری این رویداد هنری، اظهار کرد: در راستای هر رویداد فرهنگی و هنری مانند نمایشگاه‌های پوستر می‌توان ورک‌شاپ تخصصی براساس موضوع آن رویداد را برگزار کرد. کارگاه طراحی پوستر با موضوع علوم و فناوری‌های نوین در جهان اسلام نیز بر این اساس شکل می‌گیرد تا در آن، پوسترهایی با موضوع مورد نظر در قالب یک کار گروهی عرضه شود.

این طراح گرافیک درباره معیارهای شرکت‌کنندگان در کارگاه طراحی پوستر با موضوع علوم و فناوری‌های نوین در جهان اسلام، بیان کرد: بعد از پایان مهلت ثبت‌ نام در این کارگاه، با رزومه و تجربه‌های متقاضیان در حوزه گرافیک آشنا خواهیم شد و از میان آن‌ها دست به انتخاب خواهیم زد.

پارسانژاد در پاسخ به این‌که در انتخاب آثار طراحی‌شده در کارگاه پوستر جایزه مصطفی (ص) کدام‌یک از معیارهای خلاقیت و نوآوری در ایده یا به‌کارگیری تکنیک و فن و رعایت اصول اهمیت بیشتری دارد، گفت: هر پوستری از ایده و اجرا تشکیل می‌شود و موضوع پوستر نیز در اینجا علوم و فناوری‌های نوین در جهان اسلام و نقش آن در زندگی انسان امروز است. ایده و تکنیک هم دو مقوله جدا، اما مکمل هم هستند. به‌طور کلی، شرکت‌کنندگان حیطه‌ای را منطبق با موضوع کارگاه پی می‌گیرند و ممکن است هر کسی سبک و سیاق خاص خود را در طراحی به کار ببندد.

در کارگاه طراحی پوستر با موضوع علوم و فناوری‌های نوین در جهان اسلام قرار است دانشجویان شرکت‌کننده به خلق آثاری با مضامین جایزه بزرگ علمی و فناوری مصطفی (ص) بپردازند. در نهایت، آثار برتر به داوری اساتید مهمان انتخاب و به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا می‌شود. این کارگاه هفته اول آذرماه برگزار خواهد شد.

دبیرخانه پس از بررسی آثار رسیده، افراد منتخب را برای حضور در کارگاه معرفی می‌کند و آثار برتر این کارگاه علاوه بر نمایش در نمایشگاه تجسمی جایزه مصطفی (ص)، در کتاب مجموعه آثار این نمایشگاه نیز به چاپ می‌رسد.

~.~.~.~.~.~.~.~

سومین نمایشگاه تخصصی آبگینه‌نگاری سارا رستخیز در فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این هنرمند پیش از این نمایشگاه‌هایی را برگزار کرده است. او فعالیت هنری خود را در سال 1380 با ورود به رشته کارشناسی صنایع دستی در دانشگاه سوره آغاز کرد و بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد در رشته پژوهش هنر به‌صورت تخصصی به مدت پنج سال در رشته نقاشی روی شیشه فعالیت می‌کند. وی مولف کتاب «تراش روی شیشه» و دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهرا (س) است.

در بخش جنبی این نمایشگاه، نشستی تخصصی با حضور اساتید دانشگاه «عفت‌السادات افضل طوسی» و «مهران هوشیار» با موضوع نشانه‌شناسی نقوش سنتی مینای روی شیشه برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای دیدن این نمایشگاه تا 5 آذرماه به فرهنگسرای ابن سینا واقع در شهرک قدس، فاز 1، خیابان ایران زمین شمالی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 8-88366366 تماس بگیرند.

انتهای پیام

تبلیغات

داغ ترین اخبار

تبلیغات

جدیدترین اخبار