سلامت مردم را به خطر نمی‌اندازیم

هنوز مدتی از انتشار خبر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان نگذشته بود که اصطلاح «اقتصاد پساتحریم»، نقل محافل اقتصادی شد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، عده‌ای از رواج دوباره بازارهای داخلی و رونق تبادلات اقتصادی محلی و بین‌المللی ایران‌زمین گفتند و عده‌ای دیگر نیز دم از ورود رقبای پیشرفته و تا دندان مجهز خارجی زدند و خطر حذف واحدهای تولیدکننده کوچک داخلی. هرچه بود، حاصل رکود بازارهای داخلی و فشاری بر واحدهای تولیدکننده داخلی شد.

در این بین شاهد تعدیل نیروی کار بودیم و همایش‌ها و محافل رسمی‌ برای کنترل این بحران به دنبال راه چاره‌ای بودند. بحرانی که در نهایت واکنش دولت را برانگیخت و سیل وام‌های خرید خودرو و کالای داخلی را به نقدینگی جاری کشور روانه کرد.در این بین انتظار می‌رفت وضع آن دسته از تولیداتی که با نیاز روزمره مردم ارتباطی نزدیک ندارند، چندان به‌سامان نباشد و البته محصولات لوکس ساخته شده از چرم‌های طبیعی نیز جزو همان دسته بود.

این شد که سراغ مدیرعامل یکی از برندهای تولیدکننده این محصولات رفتیم تا بدانیم این روزها در بازار محصولات لوکس چرمی چه می‌گذرد و مجموعه‌ او چه تدبیری برای رکود فعلی بازار داخلی اندیشیده و چه برنامه‌ای برای دوران به اصطلاح، پساتحریم در نظر دارد.

برخلاف پیش‌فرض‌ها، سیدجلال حسینی‌خواه، مدیرعامل مجموعه تولیدی و صادراتی مارال چرم، از صادرات گسترده محصولات آن برند به کشورهای مختلف دنیا می‌گوید و معتقد است می‌توان با رعایت استانداردهای بین‌المللی تولید محصولات نفیس چرمی، استفاده از تیم‌های کاری متخصص، آموزش مداوم کارکنان، انجام تحقیقات مناسب بازار و بازاریابی و بخش‌بندی اصولی و علمی بازارهای محلی و بین‌المللی، حتی در شرایط رکود نیز یک کسب‌وکار را به شیوه‌ای مطمئن توسعه داد.

بسیاری معتقدند در شرایط رکود اقتصادی و به‌طبع، کاهش میزان تقاضا، کاهش قیمت‌ها امری طبیعی است. اما در عرصه محصولات نفیس چرمی شاهد چنین رویدادی نبودیم. به‌عنوان یک متخصص، نظر شما در این باره چیست؟

- سئوال خوبی پرسیدید. متاسفانه به‌رغم این‌که در مدت اخیر، قیمت جهانی چرم کاهش پیدا کرده، کاهش محسوسی در قیمت محصولات چرمی برندهای ایرانی رخ نداده، شاید یکی از دلایل این‌که شاهد این کاهش قیمت نبوده‌ایم، این بوده که گروهی گمان می‌کنند این کاهش مقطعی است، اما من این‌گونه فکر نمی‌کنم.

مجموعه تولیدی و صادراتی مارال چرم به‌عنوان یکی از برندهای مطرح تولید و عرضه‌کننده محصولات لوکس چرمی از مدت‌ها پیش به‌طور جدی درگیر این میل به کاهش قیمت‌ها بود. در جلسات هفتگی کمیته قیمت‌گذاری محصولات مارال چرم، این موضوع به‌جد دنبال می‌شود. گواه این امر مکاتبات و مذاکرات مفصلی است که طی چند ماه اخیر با واحدهای تولید چرم و همکاران داشته‌ایم. رویکرد مجموعه تولیدی و صادراتی مارال چرم، در حال حاضر و در واکنش به شرایط موجود، کاهش حاشیه‌ سود و در نتیجه کاهش بهای عرضه محصولات موجود و نیز تمرکز بر تولید محصولاتی با قیمت متناسب با نیاز بازارهای داخلی است. هرچند متاسفانه اغلب تولیدکنندگان چرم کشورمان حاضر به کاهش بهای عرضه خود نیستند و در نتیجه توان برندها در کاهش قیمت‌های نهایی برخی محصولات چرمی بسیار محدود می‌شود.

از طرف دیگر، با توجه به اختلاف بهای بالای عرضه محصول درون و بیرون از کشور، افزایش حجم صادرات و تعاملات بین‌المللی از دیگر اهدافی بود که در مدت اخیر به‌عنوان یک راه جایگزین انتخاب کردیم. حاصل آن هم صادرات به کشورهایی نظیر ترکیه، استرالیا، قزاقستان، ایتالیا و کانادا بود. البته خوشبختانه بازارهای بین‌المللی پتانسیل‌های بالایی برای پذیرش محصولات با کیفیت دارند و این روند همچنان در چند کشور دیگر در حال بررسی و گسترش است.

کشورهایی مثل هند و چین سهم بزرگی از بازار بین‌المللی محصولات چرمی را در اختیار دارند. قیمت‌های پایین محصولات این کشورها محدودیتی برای صادرات محصولات مارال چرم ایجاد نمی‌کند؟

عامل ممیزه ما در صادرات و فروش محصولات نفیس چرمی مارال چرم، قیمت نیست؛ چرا که بخش‌بندی ما نیز به‌گونه‌ای نبوده که دغدغه کاهش قیمت به بهای فداکردن کیفیت را داشته باشیم. آنچه مارال چرم را از بسیاری از تولیدکنندگان کشورهای چین و هند متمایز می‌کند، تولید محصولاتی مطابق با بالاترین استانداردها و تکنولوژی‌های روز دنیاست. اتفاقا در این بخش، از سوی کشورهایی مانند ترکیه و ایتالیا بیشتر احساس رقابت می‌کنیم.

مزیت رقابتی ما نسبت به عمده تولیدات کشورهایی که ذکر کردید حرکت به سوی طراحی محصول به‌جای کپی‌برداری، بهره‌مندی از سرمایه انسانی ماهر و متشکل از پرسنل کارآزموده دعوت شده از کشورهای مختلف و نیز استفاده از مواداولیه‌ مرغوب مانند استفاده از چرم‌های وجیتال یا گیاهی به‌جای چرم‌های مسمومیت‌زای کرومی است.

چرم‌های گیاهی چه مزیتی نسبت به چرم‌های کرومی دارند؟

اغلب وقتی صحبت از چرم‌های گیاهی به میان می‌آید، مردم فکر می‌کنند چرم گیاهی چیزی است مثل پروتئین گیاهی یا همان سویا! در صورتی که چنین نیست. اگر در محیط‌های اجتماعی به گفتمان رایج عموم مردم در حوزه صنعت چرم دقت کنید به دو مبحث عمده برمی‌خورید اول، مسئله آزار و اذیت حیوانات اهلی که به نظر بنده چندان محلی از اعراب ندارد، چرا که دامی که به‌منظور استفاده از گوشتش سلاخی می‌شود، به‌طبع پوستی هم دارد که پس از ذبح به استفاده صنعت چرم می‌رسد و دوم، بحث آلودگی‌های بی‌بازگشتی که فرآیند دباغی، روانه محیط‌زیست می‌کند و ضررهایی که کروم برای سلامت انسان دارد. در این باره باید بگویم چرم در جهان به دو روش عمده فرآوری و رنگرزی می‌شود یا با استفاده از مواد حاوی کروم که به چرم حاصل از این روش، چرم کرومی می‌گوییم و یا با استفاده از موادی که پایه گیاهی و به اصطلاح سبز دارند که منجر به تولید چرم وجیتال یا گیاهی می‌شود. متاسفانه در ایران حجم استفاده از چرم‌های کرومی چشمگیر است. می‌گویم متاسفانه چون کروم یک فلز سنگین و برای سلامت و محیط‌زیست بسیار زیانبار است.

تماس بدن با کروم می‌تواند منجر به بروز مسمومیت‌های کرومی و حساسیت‌های پوستی و حتی متلاشی شدن سلول‌های مغز استخوان شود. به‌همین جهت مجاورت این نوع چرم با پوست بیماران دیابتی، کودکان و مادران باردار توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر به دلیل همین آسیب‌ها صادرات محصولات ساخته شده با چرم‌های کرومی به بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان ممنوع است. اما چرم‌های گیاهی برای سلامت انسان بی‌ضررند و علاوه بر این، به این دلیل که رنگ‌های گیاهی در فرآیند رنگرزی جذب پوست می‌شوند و منافذ و روزنه‌های پوست را باز می‌گذارند، خاصیت تنفس در آن‌ها بیشتر است و از ایجاد قارچ‌ها و بیماری‌های پوستی در پا و نیز بوی بد پا جلوگیری می‌کنند. همچنین از آن‌جا که در روش گیاهی سطح پوست نمایان است، پوستی که در چرم‌های گیاهی استفاده می‌شود، نمی‌تواند عیب، آبله یا زدگی داشته باشد.

طبیعی است که چرم‌های گیاهی بنا به دلایل ذکر شده گران‌تر و البته مرغوب‌تر از چرم‌های کرومی باشند و محصولات تولید شده با این نوع از چرم‌ها نیز با قیمتی بالاتر عرضه شوند. این از نکاتی است که عموم مردم وقتی درباره قیمت‌گذاری محصولات لوکس چرمی و مقایسه قیمت محصولات برندها و کشورها قضاوت می‌کنند، نسبت به آن بی‌اطلاعند. دلیل آن هم متاسفانه عدم اطلاع‌رسانی این امر توسط نهادها و تولیدکنندگان است. هیچ استاندارد یا عامل قانونی منع کننده‌ای در این خصوص در ایران سراغ ندارم. در حالی که سلامت مردم یکی از دغدغه‌های اصلی و محوری مجموعه تولیدی و صادراتی مارال چرم است. من نمی‌توانم تصور و البته تحمل کنم محصولی روانه بازار شود که می‌تواند دوستان، آشنایان و حتی اعضای خانواده خودم، بیش از 400 تن همکارم و مردم کشورم را به خطر بیندازد. این است که دغدغه حرکت به سمت «چرم سبز» از اهداف اصلی مارال چرم تعریف شده و البته پای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این خصوص به طور جدی ایستاده است.

عرضه محصولات چرم گیاهی درکشور دچار مشکل مالی در پی ندارد؟

نمی‌گویم اثری ندارد، اما عامل تعیین‌کننده نیست. مجموعه تولیدی و صادراتی مارال چرم در تولید محصول روی دو موضوع کیفیت و طراحی مدرن تأکید جدی دارد.

ما تیم طراحی داریم نه تیم کپی‌کار. این تیم از مدل‌های مختلف جهانی ایده می‌گیرد، آن را کپی نمی‌کند. بیشتر مجلات مهم جهان در این زمینه را برای این تیم تهیه می‌کنیم تا بعد از بررسی به خلق ایده بپردازند. سپس این ایده‌ها را با توجه به نتایج تحقیقات بازار و اطلاعاتی که از فرهنگ و ویژگی‌های قوم‌شناسانه و جامعه‌شناختی مشتریانمان جمع می‌کنیم، تبدیل به طرح می‌کنیم. بعد از آن مرحله توسط نرم‌افرازهای طراحی، طرح‌ها را برای تولید آماده می‌کنیم. این دقت عمل و گرایش به سمت استفاده از روش‌های علمی و مدرن در تمام فرآیند تولید و توزیع محصولات مارال چرم اعمال می‌شود.

حاصل امر این است که میزان اتلاف منابع مادی، انسانی و زمانی به حداقل می‌رسد. همین کاهش کلی هزینه‌ها باعث تداوم فعالیت مجموعه تولیدی و صادراتی مارال چرم، حتی در شرایط رکود اقتصادی است. البته نه تنها تداوم فعالیت، که گسترش فعالیت‌ها. همان‌طور که می‌دانید، بهار امسال کلنگ ساخت بزرگ‌ترین کارخانه تولید محصولات چرمی کشور را به زمین کوبیدیم و به یاری خدا تا سال 1396 قصد داریم این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

ما هدفمان را مشخص کرده‌ایم. مجموعه مارال چرم به سمت صادرات پیش می‌رود. البته بازار داخلی هم ظرفیت‌ها و شرایط مطلوبی دارد. اما این که از ایران به‌جای تصویر کشوری خام‌فروش، تصویر کشوری را در ذهن‌ها بسازیم که بهترین محصولات چرمی جهان را صادر می‌کند، یکی از هدف‌های بلندمدت ماست. البته مسیر دشوار است، اما بعد به نظرم در دوران پساتحریم شرایط بهتر می‌شود. پیش‌ از این موانعی داشتیم که نمی‌توانستیم به خاطر آن صادرات درستی داشته باشیم.

مثلا چه موانعی؟

مثلاً ما در کشور کانادا برنامه‌ریزی و تحقیقات میدانی کردیم. یک پروپوزال 200 صفحه‌ای داشتیم. اطلاعات بسیاری مثل عکس منطقه‌ها، اطلاعات فروشگاه‌ها، نحوه فروش محصول و... را جمع‌آوری کردیم با این هدف که سه فروشگاه به شکل هم‌زمان و مشارکتی در کانادا افتتاح کنیم، ولی نتیجه فقط صادرات بخشی از محصولاتمان به آن کشور شد. در قزاقستان هم با همین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم. جابه‌جایی پول در شریط گذشته بسیار مشکل بود و البته سوءاستفاده‌های فراوانی هم از محدودیت‌های گذشته می‌شد. ولی با رفع تحریم‌ها مشتریان مارال چرم در آلمان و ایتالیا از همین حالا چراغ سبز نشان می‌دهند و البته در کشورهایی مثل ترکیه قراردادهای صادراتی مناسبی را عقد کرده‌ایم.

رمز پیشرفت مارال چرم چیست؟

هویت‌سازی پویا؛ منظور من از هویت‌سازی پویا، انتقال ارزش‌های سازمان به شیوه‌ای است که مدام درحال زایش و بالندگی باشد. از نظر من و همکارانم «مارال چرم» یک موج ایستا نیست، بلکه یک ارگانیسم پویاست که مدام خود را بازتولید می‌کند. هدف ما این است که مشتری‌مان بداند مارال چرم یعنی کیفیت قابل اعتماد و تولید قابل احترامی که مدام متنوع‌تر می‌شود. من فکر می‌کنم مهم‌ترین راه بقا و پیشرفت در بازار امروز، تبدیل کردن یک سازمان به کارخانه تولید خلاقیت است و این همان هویت پویایی است که از آن نام بردم.

انتهای پیام

تبلیغات

داغ ترین اخبار

تبلیغات

جدیدترین اخبار